Flere studier og forskningsrapporter har blitt utført på den frivillige innsatsen til Home-Start, både nasjonalt og internasjonalt, gjennom mange år. Under følger et utvalg.
Evalueringer av det arbeidet vi gjør er viktig for at vi skal kunne ivareta det gode men også kunne forbedre oss der det er nødvendig. For oss er det også viktig å formidle at den innsatsen våre lokale koordinatorer og frivillige legger ned, har en dokumentert effekt.
2022: Spor av gylne øyeblikk
Sluttrapport for prosjektet «Familier som har barn med særskilte behov». Skrevet av Nina Rekkebo, for Home-Start Familiekontakten Norge.
2022: Pilotprosjektet Home-Start+
Sluttrapport for pilotprosjektet «Home-Start+». Skrevet av Maria Kaino Holm, for Home-Start Familiekontakten Norge.
2020: Å ha noen er den store forskjellen. Evaluering av HSF 2020
Evaluering av Home-Start Familiekontakten | VID vitenskapelige høgskole | Stephen Sirris, Beate Jelstad Løvaas, Astrid Flacké, Benedicte Kivle, Asbjørn Kaasa, Leiv Opstad, Memory Jayne Tembo Pankuku og Tor Slettebø
Problemstilling: Hvordan og i hvilken grad fungerer HSF etter målsetningen og innfrir sine vedtektsfestede forpliktelser?
Fem temaområder: 1) hvilken betydning familiestøtteprogrammet har for familiene, 2) betydningen av å være frivillig, 3) organisasjonsform og samhandling mellom ulike nivåer og aktører i HSF, 4) relasjon til samarbeidspartnere, samt 5) samfunnsøkonomiske analyser knyttet til et forebyggende lavterskeltilbud som familiestøtteprogrammet HSF.
2017: Hvordan opplever og beskriver mødre det å motta støtte fra Home-Start Familiekontakten?
En kvalitativ intervjuundersøkelse med fokus på relasjonen mellom mor og familiekontakt.
Masteroppgave i spesialpedagogikk | NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet) | Nina Julianne Langelo Røyset
Problemstilling: Hvordan opplever og beskriver tre mødre det å motta støtte av en familiekontakt fra HSF?
2016: Familieterapeutiske-retninger
Fordypningsoppgave, Familieterapi og systemisk praksis | Høgskolen i Bergen | Hilde Wergeland
Problemstilling: På hvilken måte kan koordinator i Home-Start Familiekontakten bidra til å forebygge kriser i småbarnsfamilier?
2013: Long-term changes in parenting and child behavior after the Home-Start family support program
University of Amsterdam and Utrecht University, The Netherlands | Jo M.A. Hermanns, Jessica J. Asscher, Bonne J.H. Zijlstra, Peter J. Hoffenaar, Maja Dekovič | Publisert i Children and Youth Services Review 35 (2013) 678–684, Elsevier Ltd.
2013: HS as best practice at EU level
European Platform for Investing in Children
2009: Nytter det?
Evaluering av Home-Start Familiekontakten | Diakonhjemmets Høgskole | Asbjørn Kaasa og Beate Jelstad
Problemstilling: Det overordnede formålet med denne studien har vært å undersøke om Home-Startprogrammet fungerer etter intensjonen. Det er formulert to hovedspørsmål for denne studien:
Problemstilling 1 – Hvilken betydning har familiekontakten (den frivillige) for familien?
Problemstilling 2 – Hvilken betydning har det for familiekontakten selv å være frivillig?
2009: Mestring av foreldrerollen
En kvantitativ studie av Home-Start som tilbyder av sosial støtte til småbarnsforeldre
Masteroppgave i spesialpedagogikk | Universitetet i Oslo | Det utdanningsvitenskapelige fakultet | Institutt for spesialpedagogikk | Heléne Appelberg Laabak
Problemstilling: Hvordan kan Home-Start som forebyggende tiltak bidra til at foreldre opplever økt mestring av foreldrerollen?
2007: Anerkjennende tilnærming i foreldresamarbeid
Masteroppgave i helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge | Høgskolen i Lillehammer | Avdeling for helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge | Anita Medby
Problemstilling: Hva innebærer en anerkjennende tilnærming? På hvilken måte kan anerkjennende tilnærming styrke foreldrerollen? Hva hindrer en anerkjennende relasjon i å utvikle seg?
2007: Familier med kronisk syke barn eller barn med funksjonsnedsettelse som har fått hjelp av Home-Start Familiekontakten
Hovedfagsoppgave i sosialt arbeid | NTNU | Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse | Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap | Vibeke Klouman Berg
Problemstilling: Hva var bakgrunnen for at foreldrene søkte støtte fra Home-Start Familiekontakten? Hva fikk familiene hjelp til og hvilken betydning fikk denne hjelpen for familiene.
2006: Frivillig, forebyggende familiestøtte-arbeid – eksemplifisert ved Home-Start Familiekontakten
Fordypningsoppgave i videreutdanning i psykisk helsearbeid | Høgskolen i Molde | Avdeling for helse- og sosialfag | Gry Ebbesen
Problemstilling: Hvordan gir Home-Start arbeidet rom for gjensidig anerkjennelse i familiekontaktrelasjonen, og hva kan dette gi av refleksjon i forhold til profesjonelle hjelperelasjoner?
2002: Familiar som får støtte av ein frivillig
Hovedfagsoppgave i psykologi | NTNU | Linda Djupvik
Problemstilling: Kva kjenneteiknar frivillig-foreldre relasjonen innanfor Home-Start, som tek mål av seg å vere komplementær til den type tenester som det offentlege kan tilby? Korleis kan ein med psykologiske teoriar forklare ei hjelpetilnærming som vert karakterisert som personorientert i motsetnad til problemorientert?